Cimentul de mâine se hrănește din noi
2023
Textil, plante uscate, mostre de pamant, ceramica, animatie video, 8:10 min
Asistență animație: Henry Valori
Ceramică: Charlotte Moore
Artizan împletitor: Dinu Perva
Voce: Freya Bolton
Această instalație explorează trecutul și viitorul moștenirii de deșeuri în Europa, de la structurile continue de rasism ecologic la noile forme de monopoluri ale deșeurilor de beton. De când China a interzis importurile de deșeuri solide în 2018, țările est-europene, precum România, au fost folosite pentru a absorbi fluxurile de deșeuri europene, cu deșeuri importate și introduse în țară ilegal, apoi aruncate sau arse. Deșeurile ca energie sunt o sursă de energie emergentă, în care deșeurile solide sunt folosite ca și combustibil în cadrul fabricilor. Acestea, deși conțin produse petrochimice reformate, creează smog nociv și poluează solul și apa, sunt considerate o energie „alternativă” și este celebrată pentru „acreditările sale verzi”. Jumătate din tot cimentul european este acum creat folosind energie din deșeuri pentru a alimenta cuptoarele. Cimentul de mâine se hrănește din noi încearcă să înțeleagă noile lumi pe care le creăm atunci când ardem deșeurile ca și combustibil, concentrându-se pe colaborarea emergentă dintre fabricile de ciment și industriile de deșeuri. O perdea suspendată celebrează calitățile protectoare ale arborilor de tilia din Timișoara, de la absorbția moleculară până la centuri de arbori permeabile în tot orașul.
Cimentul de mâine se hrănește din noi se întreabă cum putem cultiva rezistența la aceste fluxuri toxice, imaginand alternative la ciment care utilizează plantele și fibrele cultivate în siturile toxice, pentru a remedia apa și solul și pentru a stoca toxicitatea în mediul construit. Blocuri de izolație din iarbă, dale de sol metalic, covoare de tilia, structuri de salcie și covoare de urzici sunt construite din copaci și plante care au crescut în jurul fabricilor de ciment alimentate cu deșeuri din Marea Britanie și România.
Bio
Rosa Whiteley este cercetătoare și designer în arhitectură. Trăiește în Londra și eforturile sale vizează întâlnirea între ecologie, arhitectură și geopolitică, precum și analiza modului în care lumea este construită prin fluxuri toxice, respectiv cum aceste fluxuri, la rândul lor, ne organizează.
Creațiile ei au fost expuse la Rotterdam, Beijing, Essen, Bruxelles și Londra. În 2021, Operaciones Editorial a publicat prima sa carte, Horizontas Rosados. În prezent, Rosa este tutore în Studii Media la Royal College of Art School of Architecture. Ea deține un master în arhitectură de la Royal College of Art și are o licență în arhitectură la Manchester School of Architecture.
Rosa lucrează și ca manager de proiect pentru Cooking Sections, un duo artistic ce folosește mâncarea ca obiectiv, ca instrument de observare a peisajelor în transformare.