Scenă de stradă cu cretă
1976/2008/2010 [cu Cutie de vizionare/Viewing box, 2021]
Video, culoare, sunet (11:04 min., loop) cu structură MDF vopsită, stâlpi de lemn, bancă MDF vopsită
Dimensiuni variabile ale instalației
Drepturile aparțin artistei și Galleriei Raffaella Cortese, Milan
Locație: Muzeul de Transport Public „Corneliu Miklosi”
Operele literare și lumea animală sunt două dintre sursele recurente de inspirație ale instalațiilor și performance-urilor mixed-media ale lui Joan Jonas. Reading Dante este un corpus de lucrări care „traduce” Divina Comedie a lui Dante Alighieri, din secolul al XIV-lea, în limbajul vizual profund personal și eclectic al artistei. Unul dintre videoclipurile cu un singur canal care alcătuiesc lucrarea, Street Scene with Chalk, 1976/2008/2010, prezintă un fragment din performance-ul Reading Dante II (2008/2009; Performa 09, New York, 2009). În această acțiune, artista desenează cu cretă albă pe o tablă și își înregistrează gesturile pe un ecran pe care este proiectat simultan videoclipul unui performance din 1976. Imaginile proiectate o arată pe Joan Jonas alături de colega sa Pat Steir și de un bărbat care s-a alăturat accidental scenei, improvizând mișcări pe străzile din centrul Manhattanului, folosind un cerc mare și conuri metalice. Street Scene with Chalk (Scenă de stradă cu cretă) este prezentată în cadrul Viewing box, 2021, o structură concepută de artistă pentru a expune această lucrare video cu un singur canal.
Animalele și lumea „naturală” au fost pietre de încercare recurente în practica multifațetată a lui Jonas, în special în lucrările sale pe hârtie. Păsările, câinii, albinele, peștii și șerpii sunt doar câteva dintre animalele prezente în lumea desenată a artistei. Printre instalațiile lui Jonas care se concentrează pe fragilitatea naturii și pe relația acesteia cu dimensiunea umană se numără Reanimation (2010/2012/2013), inspirată de scrierile autorului islandez Halldór Laxness; They Come to Us without a Word (2015), cea mai mare instalație pentru pavilionul SUA la cea de-a 56-a ediție a Bienalei de la Veneția, și In the Trees (2015), care își îndreaptă privirea către flora și fauna pădurii, în special spre păsări.
În ultimii ani, Jonas și-a îndreptat atenția către creaturile care locuiesc în oceane, după cum se poate vedea în expoziția și proiectul său de performance Moving Off the Land (2016-2020). Acest corpus de lucrări cuprinde trei ani de cercetare a semnificației oceanului de-a lungul istoriei, ca referință spirituală și culturală totemică. Jonas evocă un univers acvatic de figuri mitologice și reale, în care apar noi povești de o frumusețe pură și de maximă urgență ecologică.
Bio
Joan Jonas este unul dintre cei mai importanți artiști din istoria video-ului și a performance-ului. Începând cu anii 1960, ea a plasat subiectivitatea feminină în centrul operei sale, folosind un repertoriu lingvistic complex care include gesturi, povestiri și imagini în mișcare. Neobosită în experimentările sale, Jonas explorează posibilitățile inerente naturii interdisciplinare a artei, o caracteristică care a făcut din ea un nume de referință pentru o generație tânără de artiști. Înnoirea continuă și transpunerile mijloacelor de comunicare cu care experimentează Jonas au surse multiple, de la basme la eseuri, de la mituri la folclor local, pe care artista le raportează, mai nou, la viața contemporană, atât poetic, cât și politic.
Jonas a fost subiectul unei retrospective majore la Tate Modern, Londra, în 2018 (care a fost itinerată la Haus der Kunst, München, în 2022), alături de un program de spectacole și proiecții. Printre instituțiile care au organizat expoziții personale ale lui Joan Jonas se numără Galeria de Artă a Universității orașului Kyoto (2019); HangarBicocca, Milano (2014); Queens Museum of Art, New York (2003); Staatsgalerie, Stuttgart (2000); Stedelijk Museum, Amsterdam (1994). Din 2021, lucrări ale lui Jonas sunt expuse pe termen lung la Dia Beacon, Beacon, NY.